Labanova analýza pohybu (LMA)

Jak moc je významný pohyb v našem životě? Jaké je jeho místo v umění, terapii a dokonce i v našich pracovních procesech? Ve středu těchto otázek stojí práce jednoho muže – Rudolf Labana (1879-1958), mistra pohybu, jehož odkaz zanechal výrazný otisk na mnoha pohybových disciplínách 20. století. Rudolf Laban nebyl jen renesanční muž a taneční teoretik, byl také vizionářem, který rozpoznal a zdůraznil význam pohybu. Jeho studie lidského pohybu poskytly nejen intelektuální základ pro rozvoj evropského moderního tance, ale nepochybně také ovlivnily tradici klasického divadelního tance. Každý pohyb, který děláme, má svůj význam, svůj příběh a svůj vliv. To je to, co nás učí Laban.

Rudolf Laban (1879-1958) Foto: Laban/Bartenieff Institue of Movement Studies.

Můžeme se naučit, jak pohyb ovlivňuje naše emoce, jak pomáhá vyjadřovat naše názory a jak nás spojuje s ostatními. Ale nejen to. Pohyb může být také nástrojem pro sebepoznání a seberozvoj. Může nám pomoci pochopit, jak pracujeme, jak komunikujeme a jak se vyjadřujeme.

Labanova pohybová analýza (LMA), někdy také Labanova/Bartenieffova pohybová analýza, je metoda a jazyk pro popis, vizualizaci, interpretaci a dokumentaci lidských pohybů. Hlavní kategorie následně rozvinuly Labanovi následovníci: Tělo – Irmgard Bartenieff, Úsilí – Lisa Ulmann a F. C. Lawrence, Prostor – Mary Wigmann, Susanne Perrottet, Tvar – Warren Lamb. Kinetografii (grafický zápis pohybu) – Albrecht Knust a následně nové Frázování přináší Reggy Hackney. Labanova analýza pohybu se i dnes po celém světě rozvíjí pomocí následovníků, škol i výzkumů.

Rudolf Laban geniální choreograf. Foto: Artes

LMA čerpá z mnoha oborů včetně anatomie, kineziologie a psychologie. Používají ji tanečníci, herci, hudebníci a sportovci; zdravotníci, jako jsou fyzioterapeuti a ergoterapeuti a psychoterepeuti. Setkáváme se s ní v atropologii a obchodním poradenství.

Struktura jeho práce je nesmírně obsáhla a může se zdát složitá. Ale naše těla jsou také složitá a je třeba jim porozumět, pokud chceme dosáhnout svého nejvyššího potenciálu, ať už jsme tanečníci, netanečníci, umělci nebo cokoli jiného.

Úvodem začnu složkami pohybu a kvalitami pohybu.

Čtyři složky pohybu (Components): Směr:Přímý nebo nepřímý

Rychlost: Rychlý nebo nepřerušovaný/souvislý

Hmotnost: těžká nebo lehká

Plynulost: vázaná (ohraničená) nebo volná

Osm kvalit úsilí/námahy (efforts):

Punch –Úder

Slash – Rozseknutí

Dab – Poklepáván

Flick – Mihnutí

Press – Zatlačení

Wring – Ždímání

Glide – Proplování (klouzat vzduchem) jako pták nebo letadlo

Float –vznášet se, být nadnášen jako motýl nebo pírko

Ve videu, které bude jako samostatný post můžete vidět:

Směr: nepříjmy

Rychlost: nepřerušovaná

Hmotnost: lehká plynulost: volná

Kvalita je: Float –vznášet se, být nadnášen jako motýl nebo pírko.

Jsem lehká jako pírko. Emočně jsem si chtěla odpočinout a jen tak se vznášet. Jen tak být. A těšit se z babího léta.

V další části „Kdo to je Laban a na co je dobrý“ si představíme kvalitu Wring – ždímaní.

Zdroje pro článek: Laban for all, Jean Newlove and John Dalby

Laban movement analysis, Wikipedia

Přejít nahoru